Newsletter Art Club Yellow Pages Site Map Search Join Us Log In
 
Today community.gif About Power & Politics Culture & History Art & Entertainment Glam & Gossip LifeStyle Mind & Body
    Editorial Section
 
Dec 22, 2014
Iran-Dokht
Selected Articles
   
Interviews
   
News Headlines
   
The Mixed-race Br...
  A mixed-race British mom gave birth to twins recently - one of each. No, not...  
Click To View Pos...
  Siamo già una famiglia di quattro persone, con un figlio e una figlia. Sono molto...  
Volunteer
  Student and recent graduates who want to gain experience as well as those who...  
Community Board
IranDokht.com  >  Community Corners  >  Community Board
Related Sections 
Something To Think About
Community News
Community Board
Let Our Voices Be Heard
Laugh Out Loud ... LOL
Culture Chit-Chat
In Focus
Photographer: Gholamreza Alivand  
Article Tools Print This Email this Article Feedback Write For IranDokht
1 2 3 4 5 6 7 8 Next  
 
  Comments    Post a Comment 
posted by admin on: 03/05/05
مخالفان الحاق به «كنوانسيون رفع تبعيض از زنان»


آيت‌الله صافي: الحاق مشروط به كنوانسيون مشروع نيست

در پي تصويب پيوستن ايران به كنوانسيون رفع تبعيض از زنان، شوراي فرهنگي ـ اجتماي زنان استفتائي را از آيت‌الله صافي گلپايگاني مطرح كرد كه يك نسخه از آن به سايت زنان ايران نيز ارسال شده است. متن کامل استفتا و پاسخ آن را مي خوانيد:

حضور محترم حضرت آيةالله صافي
احتراماً، به استحضار مي‏رساند، دولت جمهوري اسلامي ايران مدتي است، در صدد الحاق به معاهده‏اي بين‏المللي است بنام «كنوانسيون رفع تبعيض از زنان»، از آنجا كه شوراي فرهنگي ــ اجتماعي زنان به فرمان مقام معظم رهبري (مدظله‏العالي) و طبق شرح وظايف، موظف به بررسي اين‌گونه امور در مسايل زنان است از سال 72 اين معاهده را در دستور كار خود داشته و مخالفت خود را با الحاق اعلام نموده است. و امروز نيز بررسي آن براي الحاق يا عدم الحاق در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هيأت دولت است. (متن كنوانسيون و نقد و بررسي‏هاي انجام شده پيوست است).
روح حاكم بر اين معاهده تساوي از جميع جهات بين زن و مرد است كه مورد عتاب شديد حضرت امام (ره) نيز واقع شده بود. و هدف آن ايجاد و تضمين تساوي همه‏جانبه بين زن و مرد از طريق ذيل است:
1ـ تغيير و فسخ قوانين (اساسي، مدني، جزائي) و كل احكام قرآن و حكم حكومت اسلامي كه مغاير تساوي باشند يا نتيجه آن به تساوي زن و مرد خدشه وارد كند، لذا احكام اسلام تحت‏الشعاع اين معاهده است و در صورت تعارض حتي حكم قرآن و ولي‏فقيه، بايد محو شود. زيرا دولت تعهد بالاتر از آن را به سازمان ملل سپرده است كه اين تعهد، خلاف قاعده نفي سبيل است.
2ـ تغيير فرهنگ اسلامي و روش‌ها و سنت‌ها و محو نقش خاص هر يك از زن و مرد و يكسان‏سازي و تساوي آنها حتي در حضور اجتماعي مانند حجاب و مسايل خانوادگي.
3ـ تغيير رويه اجرايي حكومت و برنامه‏هاي دولت درجهت اثبات تساوي همه‏جانبه و يكساني زن و مرد و الزام دولت اسلامي به ارايه گزارش درجهت اعمال قوانين و رويّه‏هايي كه تساوي را اثبات كند، و راه نفوذ فرهنگ ضدديني را بر جان و مال و ناموس مسلمين و شيعيان باز كند. موافقين الحاق معتقدند، براي خوب جلوه‏كردن اسلام در جهان و اينكه طرفدار آزادي زن و حقوق او است ملحق مي‏شويم و شرايطي را قرار مي‏دهم.
از آنجا كه الحاق مشروط نيز كارساز نبوده و طبق رويه سازمان ملل در آينده مجبور به عقب‏نشيني خواهيم بود، از آن مقام منيع خواستار است با بررسي موارد ارسالي به سؤال ذيل در صورت صلاحديد پاسخ فرمايند كه: آيا الحاق جمهوري اسلامي ايران به اين معاهده «كنوانسيون رفع تبعيض از زنان» با هدف ايجاد تساوي از جميع جهات بين زن و مرد به صلاح اسلام و مسلمين خواهد بود؟
ج ـ با توجه به ماده يكم و دوم كنوانسيون مرقوم و موادّ مشابه به آن، به نظر حقير ملحق شدن به صورت مطلق يا مشروط به آن، عدول ظاهر و تنازل بيّن از مواضع عاليه اسلامي است.
ماده دوم اين كنوانسيون كه از مواد اصلي و اساسي آن است، متضمن محكوم كردن بخش مهمي از احكام الهي اسلام است كه بر حسب نصوص كتاب و سنت و اجماع و ضرورت بين‌المسلمين، ثابت و حاكم است و امضا و تصويب اين كنوانسيون هويت اسلامي امضاكننده و تصويب‌كننده آن را از هر هيأت يا مجلسي باشد، مخدوش و زير سؤال مي‌برد.
در نظام جمهوري اسلامي كه از بركت انقلاب شكوهمند اسلامي، بايد اعضاي نهادها‌ي آن همگان متعهد به اسلام و عمال نظام اسلام باشند، الحاق به مثل اين كنوانسيون مورد قبول و تصويب هيأت دولت و مجلس شوراي اسلامي واقع نخواهد شد.
17 جمادي‌الثاني 1418 ه.ق
نعمت‌الله صافي


راهپيمايي در قم دراعتراض به كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان
ايلنا، 11 مرداد 82
مردم قم، روز جمعه پس از نماز در اعتراض به تصويب كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان در مجلس و احتمال پيوستن ايران به اين كنوانسيون راهپيمايي كردند.
به گزارش ايلنا، اين عده كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان را مغاير با شرع مقدس دانسته و عنوان كردند: در صورت پيوستن ايران به اين كنوانسيون قوانين شرعي در مورد زنان و مردان دچار اشكال خواهد شد.
گفتني است ،‌‏مجلس شوراي اسلامي با پيوستن ايران به اين كنوانسيون با شرط تطبيق آن با قوانين اسلام، موافقت كرد.
تاكنون 47 كشور اسلامي با شرط تحفظ به اين كنوانسيون چنانچه تعداد مشخص از كشورها عضو اين كنوانسيون شوند ساير آنان نيز مجبور به الحاق به كنوانسيون رفع اشكال تبعيض عليه زنان هستند.
گفتني است در حالي، اين كنوانسيون براي تصويب به شوراي نگهبان ارسال شده است كه اكثر مراجع آن را مخالف شرع مقدس مي دانند.

خطيب جمعه‌ي اسلامشهر: تصويب اين لكه ننگ و نقطه سياه باعث تعجب است
ايسنا، 10 مرداد 82
خطيب جمعه‌ي اسلامشهر گفت: پذيرش كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان بر خلاف قرآن ،سنت پيامبر و نظر مراجع تقليد است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الاسلام نوروزي با اشاره به تصويب اين كنوانسيون توسط نمايندگان مجلس افزود: با وجود تعداد زياد علما و ايثارگران در بين نمايندگان مجلس، تصويب اين لكه ننگ و نقطه سياه در پرونده‌ي مجلس ششم باعث تعجب است.
وي با بيان اينكه شهيد مدرس به تنهايي در مقابل اولتيماتوم روسيه ايستاد، گفت: در ماده 28 اين كنوانسيون آمده است كه هيچ عاملي حتي مذهب نمي‌تواند در تفاوت زن و مرد دخالت كند و هر يك از كشورها كه آن را امضا كند، بايد اين مساله را در كشورش اجرا كند.

مرتضي نبوي:كنوانسيون با شرع در تضاد آشكار قرار دارد
ايسنا، 10 مرداد 82
«مجلس شوراي اسلامي نبايد مواردي را تصويب كند كه با شرع و قانون اساسي در تضاد باشند».
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مهندس سيدمرتضي نبوي، مسؤول واحد سياسي جامعة اسلامي مهندسين پس از جلسة شوراي مركزي اين تشكل ضمن انتقاد از تصويب كنوانسيون الحاقي زنان در مجلس، اظهار داشت: «مجلس شوراي اسلامي فلسفة وجودي خود را از قانون اساسي كسب مي‌كند و مشروعيت آن منوط به حركت در چارچوب قانون اساسي است. اصل چهارم قانون اساسي صريحا تأكيد كرده كه تمام قوانين موضوعة مملكت بايد مبتني بر شرع باشند. بنابراين اسلامي بودن و انطباق با موازين شرع، يك قيد لازم‌الاجرا براي تمام قوانين مصوب مجلس است».
نبوي با شرح مفادي از كنوانسيون، گفت: «كشوري كه اين كنوانسيون را مي‌پذيرد بايد آن را بر قوانين داخلي خود حاكم كند و كنوانسيون حتي در عمل «شرط‌پذير» هم نيست؛ چون در آن تأكيد شده است شروط پذيرش مطرح شده از سوي كشورها نبايد به گونه‌اي باشد كه به روح كنوانسيون ضربه زند. لذا اگر هم ما شرطي را مطرح كنيم، بيشتر حالت نمادين به خود مي‌گيرد».
وي كه با «جام هفته» گفت‌وگو مي‌كرد، افزود: «متأسفانه و در كمال ناباوري به نظر مي‌رسد كه مجلس در هنگام تصويب كنوانسيون زنان، به اين مهم توجهي نداشته و بسيار آسان مبناي مشروعيت و فلسفة وجودي خود را از ياد برده است. نمايندگان مجلس بايد به اين نكته توجه مي‌كردند كه تصويب كنوانسيون با اين تعداد نقض شرع و قانون اساسي، امري است كه با وظايف نمايندگي آنان قابل جمع نيست».
نبوي افزود: «غرب نمي‌تواند معيارهاي خود در مورد حقوق بشر را به ديگران تحميل كند. به عنوان نمونه اصل اساسي خانواده كه در اسلام و ايران مورد تأكيد مي‌باشد، در كنوانسيوني كه در قالب ادبيات غرب شكل گرفته مورد بي‌توجهي قرار گرفته است و اگر اين واقعيات را براي زنان جامعة خود تبيين كنيم، آنها از اولين مخالفان كنوانسيون خواهند بود».
مسؤول واحد سياسي جامعة اسلامي مهندسين ادامه داد: «قوانين اسلام در مورد خانواده و حقوق زن، بسيار مترقي‌تر و تكامل‌يافته‌تر از چارچوب‌هاي حقوقي غرب است. تصويب چنين كنوانسيوني به معناي بي‌توجهي به جايگاه والا و نقش حياتي خانواده مي‌باشد. در صورت پذيرش كنوانسيون ناچاريم در بسياري از قوانين قضايي و حقوقي خود تجديدنظر كنيم و اين امر به ناچيز شمردن استقلال ملي منجر خواهد شد».
وي گفت: «كنوانسيون با شرع در تضاد آشكار قرار دارد و از منظر ديني به هيچ وجه قابل دفاع نيست. تعارضات فراواني بين كنوانسيون با مباني و آموزه‌هاي اسلامي به چشم مي‌خورد كه راه را براي دفاع و توجيه ديني و شرعي آن مي‌بندد».
عضو شوراي مركزي جامعة اسلامي مهندسين با دعوت از علماي حوزه، دانشگاهيان و نخبگان فكري براي بررسي و اعلام نظر كارشناسانه در مورد كنوانسيون، اظهار داشت: «تصويب كنوانسيون با عجله و بدون كارهاي كارشناسي لازم صورت گرفته است و بنابراين لازم است ابعاد و زواياي آن و به‌ويژه جنبه‌هاي ضدشرعي‌اش براي مردم و افكار عمومي شكافته و روشن شود».
نبوي با اعلام اين خبر كه مجلس حتي به نامه‌هاي مخالفت مراجع قم با كنوانسيون توجهي نكرده است، هشدار داد كه نبايد فقط با هدف استفادة جناحي و يا نگاه خوشبينانه به خارج از كشور، تصميماتي خلاف مباني شرعي جمهوري اسلامي را اتخاذ كرد.

آيت‌الله نوري همداني : تصويب اين لايحه در ايام شهادت حضرت صديقه‌ي كبري (س) به عنوان مصيبت بلكه فاجعه‌اي بزرگ براي ملت است
ايسنا، 12 مرداد 82
آيت‌الله العظمي نوري همداني درباره‌ي تصويب پيوستن ايران به كنوانسيون رفع اشكال تبعيض عليه زنان از سوي مجلس شوراي اسلامي بيانيه‌اي صادر كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين بيانيه از تصويب اين لايحه در ايام شهادت حضرت صديقه‌ي كبري (س) به عنوان مصيبت بلكه فاجعه‌اي بزرگ براي ملت ياد شده و آمده است: اين كنوانسيون مانند بسياري از طرح‌هاي پرزرق و برق مثل هواداري از حقوق بشر، تامين دموكراسي، حمايت از حقوق زندانيان و اخيرا مبارزه با تروريسم از جمله ترفندهاي شناخته شده‌ي دنياي غرب و استكبار جهاني است كه هدفي جز كوبيدن اسلام و اثبات برتري تمدن غرب بر فرهنگ اسلامي ندارد.
در اين بيانيه با بيان اين‌كه روح كنوانسيون مذكور، نفي تعدادي از ضروريات اسلام است، آمده است كه طرح و تصويب آن در مجلس به معناي پذيرفتن سلطه‌ي فرهنگي غرب و اين‌كه اسلام در مورد حقوق زنان تبعيض قائل شده، است.
آيت‌الله العظمي نوري همداني در بخش ديگر بيانيه با اشاره به اين‌كه در اين كنوانسيون تفاوت‌هاي فطري و خلقتي زن و مرد كه مبناي احكام دين اسلام است ظلم و تبعيض تلقي شده افزوده است: پايه‌گذاران و طراحان اين كنوانسيون، قيد و تصريح كرده‌اند كه مواد آن استثناپذير نيست و پذيرندگان آن هرگز نمي‌توانند با گنجاندن شروطي از سوي خود تغييري در آن به وجود آورند. اين كنوانسيون را چندي قبل به قم آوردند و همه‌ي مراجع محترم درباره‌ي آن نظر منفي دادند و تصريح كردند كه مفاد آن برخلاف اسلام است. بنده به‌علاوه نوشتم در اين مملكت كه مردم مسلمان آن هزاران جوان؍
´ان را تقديم انقلاب و اسلام كردند و همين‌ها شما را به قدرت رساندند، شما حرمت اين‌چنين مملكتي را پاس بداريد و با طرح اين كنوانسيون در مجلس شوراي اسلامي عواطف اين مردم را جريحه‌دار نكنيد. ولي معذلك معلوم نيست كه برخي از وكلا با كدام هدف مخالفت صريح با بيانات مراجع محترم برخاستند و به قبول چنين فضيحتي تن دادند.
اين بيانيه مي‌افزايد: با اين‌كه در كنوانسيون قيد شده است كه هيچ شرطي كه موجب استثنا باشد پذيرفته نيست، اينها مي‌گويند ما شرط كرديم كه مخالف اسلام نباشد و اين عذر اينها مثال كوسه و ريش پهن را تداعي مي‌كند.
اكنون سوال من اين است:
1- شما جواب اين ملتي كه بر اساس اسلام به شما راي داده‌اند را چه خواهيد گفت؟
2- با سوگند به قرآن مجيد در مجلس شوراي اسلامي كه براي رعايت اسلام و قانون اساسي ياد كرده‌ايد چه خواهيد كرد؟
3- آيا با بي‌اعتنايي به مطالبات اصلي و گرفتاري‌هاي مردم در رابطه با گراني و بيكاري و فقر و محروميت و پرداختن به اين قبيل طرح‌ها در چه راهي گام برمي‌داريد؟
4- آيا در برابر دشمنان قسم خورده‌ي اسلام؛ جبهه‌هاي ناكثين، قاسطين و مارقين از داخل و بني‌قريظه و بني‌نضير و بني‌قينقاع از خارج كه اين كشور امام زمان (ع) و مرز ولايت و رهبري و عزت اسلام و راحت مسلمانان را نشانه گرفته‌اند، اينها با طرح اين كنوانسيون آب به آسياب كدام گروه مي‌ريزند؟
5- به‌علاوه ما كه در اين مملكت پرچم اسلام را برافراشته‌ايم و اين‌جا ام‌القراي مسلمانان است، اكنون با اين تصويب، ما چه پاسخي براي ملت اسلام در كشورهاي ديگر داريم؟
6- آيا حضرت امام رضوان الله عليه كه در برابر شرق و غرب ايستاد و گرد و غبار استكبار را از چهره‌ي اين كشور زدود و استقلال و عزت اين مملكت را تامين كرد، اكنون كه شما روي به غرب آورده و طرح غرب‌گرايانه را به تصويب مي‌رسانيد، جواب اين بزرگمرد تاريخ اسلام عزيز را چه خواهيد گفت؟
در بخش پاياني اين بيانيه آمده است: ما يقين داريم كه شوراي محترم نگهبان مانند حصن حصين در برابر چنين طرح‌هايي خواهد ايستاد ولي به شما تذكر مي‌دهيم كه بدانيد علما و مراجع محترم و حوزه‌هاي علميه دامت بركاتهم كه راه عزت اسلام و مسلمين را همان راه امام رضوان الله عليه مي‌دانند در برابر چنين جريان‌هاي خلاف اسلام هرگز خاموش نمي‌مانند و به وظيفه‌ي اسلامي خود عمل مي‌كنند و فرياد مي‌كشند كه مجلس ششم به كجا مي‌رود؟


سيد احمد خاتمي: کنوانسيون توسط شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت رد خواهد شد
ايسنا، 12 مرداد 82
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي با نامشروع خواندن لايحه الحاق به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان، گفت: اين لايحه توسط شوراي نگهبان و در صورت لجاجت توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام رد خواهد شد.
به گزارش ايسنا، عضو مجلس خبرگان رهبري كه در مراسم سالگرد شهادت دخت پيامبر اكرم(ص) در مسجد امام حسن عسگري (ع) قم سخن مي‌گفت، با بيان اين كه 40 مورد خلاف شرع و 70 مورد خلاف قانون اساسي در اين لايحه وجود دارد، تصويب اين لايحه از سوي مجلس شوراي اسلامي را دهن كجي صريح به مراجع خواند .
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ضمن بيان اين كه تنها مكتبي كه حقوق زن را رعايت مي‌كند؛ اسلام است، افزود: اين تصويب‌ها از سوي مجلس شوراي اسلامي فقط خرج تبليغاتي براي انتخابات هفتم مجلس است ولي مردم گول نخواهند خورد.
وي گفت: چطور در دوره رضاخان كشف حجاب چادر، افسردگي مي‌آورد ولي بعد از دوم خرداد استفاده از چادر كه از مسلمات دين است، پوكي استخوان و افسردگي مي‌آورد؟
عضو مجلس خبرگان رهبري با تكفيك دين‌مداري و دين شعاري از يكديگر تصريح كرد: دين‌مدار كسي است كه دين هر چه هزينه بخواهد، حاضر است بپردازد ولي دين‌شعار نشانه همه چيز جز دين را دارد.
وي در خاتمه با بيان ماجراي حضرت يوسف(ع) گفت: دين‌مداران مانند اين پيامبر به پاداش خود خواهند رسيد.


موضوع از نظر ما تمام شده است

مسؤل دفترمطالعات زنان حوزه علميه قم گفت: هنگامي كه مراجع با خلاف شرع بودن كنوانسيون حذف كليه اشكال تبعيض عليه زنان متفق القول هستند و موضوع از نظر ما تمام شده تلقي مي شود و نياز به صحبت دوباره در اين مورد نيست.
محمد رضا زيبايي نژاد، مسؤل دفتر مطالعات زنان حوزه علميه قم در گفت و گو با خبرنگار ايلنا گفت:مراجعي چون حضرت آيت الله خامنه‌‏اي, آيت الله صانعي, آيت الله جواد تبريزي، آيت الله مكارم شيرازي, آيت الله فاضل لنكراني وآيت الله شبيري با اين كنوانسيون مخالف هستند و مطرح شدن دوباره آن بي معني است.
وي در خصوص موافقت برخي از فقها با اين كنوانسيون گفت: مشكل ما اين است كه در گذشته فصل الخطاب مسائل شرعي در حوزه‌‏ها مراجع بودند ولي الان كساني را به عنوان آيت الله معرفي كرده‌‏ايم و از آنها استفتاءمي‌‏كنيم كه در حد شاگردي مراجع نيز نيستند.
زيبايي نژاد تصريح كرد: اين معاهده يك هدف كلي دارد كه آن حذف كليه تمايزات بين زن و مرد در حوزه‌‏هاي حقوق, اقتصاد, سياست، فرهنگ و كليه زمينه هاست.
وي افزود: هدف اين كنوانسيون حذف كليه سنتها، عرفها و فرهنگهايي است كه جنسيت را عامل تمايز مي‌‏دانند.
زيبايي نژاد از اين هدف به عنوان هدف فمينسيت‌‏هاي سنتي ياد كرد و گفت: بر خلاف نظر برخي از نمايندگان مجلس كه در موافقت كنوانسيون و اين موضوع كه كنوانسيون نمي خواهد تشابه بين زن و مرد را بيان كند، ما معتقديم اين كنوانسيون به تشابه بين زن و مرد نظر دارد .
مسؤل دفتر مطالعات زنان حوزه عليمه قم با اشاره به استفتايي كه توسط مركز پژوهشهاي صدا وسيما از مقام رهبري صورت گرفته است، گفت: ايشان در اين استفتائيه پيوستن به معاهده مذكور براي مسلمانان و دولتهاي كشور هاي اسلامي كه پايبند به احكام نوراني و حيات بخش اسلام هستند را جايز ندانسته اند، زيرا مفاد عهد نامه با بسياري از احكام اسلام در تعارض و تضاد است مگر آنكه تعارض اصلاح شود.
زيبايي نژاد خاطر نشان كرد: مشكل مجلس شوراي اسلامي اين است كه مي‌‏خواهد با قيد چار چوب شرع اشكالات اين كنوانسيون را برطرف كند در حالي كه طبق ماده 28 اين كنوانسيون كليه حق شرط هايي كه با روح معاهده در تعارض است پذيرفته نخواهد شد.
وي با اشاره به اينكه در چار چوب شرع كليت عدم تمايز بين زن و مرد پذيرفته نيست، افزود در ماده 1 و 2 اين كنوانسيون كه اهداف معاهده را بيان مي كند، مسئله رفع تمايز مطرح شده كه در هويت خود با ارزشهاي ديني منافات دارد .
زيبايي نژاد تصويب اين كنوانسيون را به سود زنان ايران ندانست و گفت: كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان بيشتر به جوامع غربي نظر داردو در پي حل دغدغه هاي زنان اروپايي است و نمي توان بدون در نظر گرفته شدن شرايط حقوقي و فرهنگي جامعه خود يك نسخه اجرايي به دست زنان ايراني بدهيم.
مسؤل دفتر زنان حوزه علميه قم خاطر نشان كرد: مشكل اين كنوانسيون اين است كه مي خواهد نسخه
نخ نما شده فمنيسم هاي سنتي را كه در حال حاضر پست مدرن ها و پست فمنيسم ها به آن اعتقاد ندارند را پي گيري كنند.
وي با اشاره به جايگاه زن در اسلام گفت : دين زن را در انسانيت و ارزش مندي برابر با مرد مي داند اما به دليل اينكه خداوند انتظارات متفاوتي را از زن و مرد دارد و متناسب با آن استعداد هاي ويژه اي را به آنان اعطا كرده در بعضي از زمينه هاي حقوقي فرصتهاي خاصي به زنان يا مردان داده است.
وي با اشاره به قانون معاهدات ژنو كه بر اساس آن حق شرط بايد شفاف و روشن و جزئي باشد گفت : حق شرطي كه مجلس براي پيوستن به اين كنو انسيون در نظر گرفته يعني تطابق آن با اصول شرع مبهم وكلي است .
زيبايي نزاد افزود: به همين دليل در صورتي كه ما با اين حق شرط به كنوانسيون بپيونديم در عرف بين الملل به منزله الحاق مطلق به‌‏آن مطرح خواهد شد.
مسؤل دفتر مطالعات زنان حوزه علميه قم با اظهار تعجب از عملكردفتر مشاركت امور زنان گفت: بعد از اعمال نظر مراجع در سال گذشته در خصوص اين كنوانسيون نماينده اين مركز خانم احترامي مطرح كردند كه مسئله پيوستن به كنوانسيون از ديد ما مختومه است اما دوباره به پي گيري اين مسئله پرداختند .
زيبايي نزاد خاطر نشان كرد: اين دفتر آماده مناظره با هر يك از افراد حوزوي كه موافق پيوستن به اين كنوانسيون هستند مي باشد.
وي تصريح كرد: اين مناظره علمي بايد در حضور مخاطباني كه به زبان فني علم آگاهي دارند، برگزار شود.
 
admin replied:
03/05/05
نيره توحيدي: مخالفت روحانيون حاكم با کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان
نيره توحيدي (جامعه شناس و استاد دانشگاه، کاليفرنيا): البته از ديدگاه اين آقايان، يعني بر مبناي اسلامگرايي قشري و يک سياست اقتدارطلب و سلطه جو، اين کنوانسيون تهديد آميز است، چرا که کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان، يکي از مباني فکري و سياسي اين آقايان را به چالش مي کشد. اين مبناي مهم که از ارکان بنيادهاي فکري اين آقايان هست، اين است که انسان‌ها را برابر با يکديگر نمي‌دانند. يعني اولين تقسيم بندي يا خودي و غير خودي در نظام فکري و سياسي اسلام بنيادگرا، برمبناي جنسيت است، قبل از اينکه حتي خودي و غير خودي بين مسلمان و غير مسلمان، بين شيعه و غير شيعه، بين اسلام ناب ذوب شده در ولايت فقيه و غير آن تقسيم شود، از ديد اين آقايان، انسان‌ها اول به زن و مرد تقسيم مي شوند و زنان موجوداتي هستند از ديد اين آقايان که نمي‌توانند برابر با مردها باشند. آنچه که کنوانسيون مي گويد، برعکس ديدگاه‌هاي اين آقايان، خواهان اين است که زنان و مردان، مثل همديگر، هر دو شهرونداني کامل و عاقل و بالغ به حساب بيايند، با حقوق مساوي. اگر کنوانسيون رفع تبعيض از زنان رعايت شود واقعا، آنوقت بسياري از قوانين فعلي حاکم در ايران به چالش کشيده مي شود. از جمله نابرابري حقوق زنان در ازدواج و طلاق، در حضانت و ولايت کودکان، در ارث، در قضاوت، در قوانين قصاص، مثلا خونبها که مي دانيم ديه زن نصف مرد است. در احراز مقامات رهبري سياسي، مثل رئيس جمهوري شدن و بسياري موارد ديگر. بنابراين اگر آقاي مصباح يزدي مي گويند که 90 مورد اين کنوانسيون با قوانين شرع مغايرت دارد، در واقع همان شرعي است که ايشان در ذهنشان هست، چون ايشان خواهان هيچ نوع تغيير و پيشرفتي در وضعيت زنان نيستند. در نتيجه طبيعي است که اينها اين عکس العمل را نشان بدهند. ولي اينکه واقعا اصل اين قوانين کنوانسيون با جوهر اسلام تضاد دارد يا نه، من فکر مي کنم که اين درست نيست، چرا که ما مي دانيم حداقل 47 کشور اسلامي اگرچه با شرط تحفظ يعني شرط اينکه اين کنوانسيون را مي پذيرند، که با قوانين داخل کشور و قوانين اسلامي مغايرت نداشته باشد، خود اين شرط البته مسئله انگيز است. مثلا ازبکستان، آذربايجان، ترکيه، تونس و بسياري کشورهاي ديگر به اين کنوانسيون ملحق شده اند. بنابراين اين آقايان بايد اول تکليف‌شان را بيايند و با اسلام روشن کنند. و دليل اينکه اينقدر وسواس و عصبيت نشان مي دهند بر سر اين کنوانسيون، به خاطر اين است که خود حتي تصويب مشروط و با تحفظ اين کنوانسيون در ايران، باب بحث‌هاي جديدي را باز خواهد کرد که آن وقت خصلت زن ستيزي اين آقايان را بيشتر بر ملا خواهد کرد.

نازي عظيما، مصاحبه با نيره توحيدي (لس آنجلس- راديوفردا)
posted by admin on: 03/05/05
قطعنامه سمینار زنان ایرانی

آلمان هامبورگ

زنان ایرانی طرح خانه های عفاف را طرحی ضد زن و ارتجاعی نامیدند.
اشاره شد که این طرح امنیت جنسی مردان را تضمین میکند و این زن است که میباید کارت سلامتی جسمانی ارائه دهد و هرگاه در اثر مقاربت با مردی بیمار به امراضی جنسی مبتلا شود دیگر قادر به دریافت چنین کارثی نبود ه و بلا فاصله از هر گونه امکان امرار معاش و حق کار رسما محروم میگردد.

در پایان اعلام همبستگی با مبارزات و مقاومت زنان ایران که برای تامین حداقل معیشت زندگی خود و فرزندانشان به فروش بدن خود تن داده اند شد.

posted by admin on: 03/05/05
!سزارين ممنوع

گفتگوهایی میان نهادهای مدنی پزشکان و وزارت بهداشت برای تغییر یا لغو بخشنامه ممنوعیت سزارین به دلیل بها ندادن به تشخیص پزشک و خواست بیمار و نبودن امکانات و فرهنگ زایمان بدون درد در ایران در جریان است

براساس بخشنامه تازه وزارت بهداشت، نه تنها انجام عمل سزارین بدون آن که دلایل آن ذکر شود ممنوع شده بلکه زنی که زایمان اول خود را به روش سزارین انجام داده مجبور است زایمان دوم خود را به صورت طبیعی انجام دهد.
دکتر علی دباغ، رییس امور نظارت بر درمان این وزارتخانه، در گفتگو با آخرین شماره هفته نامه "فکر روز" ضمن اعلام این مطلب گفته است: این بیمار فقط در شرایط خاص زایمان دوم خود را سزارین می کند.
همچنین این هفته نامه که به طرح مسائل زنان می پردازد به نقل از دکتر مریم پور رضا نوشته است: علیرغم گفته های دکتر دباغ، هیچ هماهنگی در صدور این بخشنامه با انجمن علمی متخصصین زنان و مامایی انجام نشده است.
وی اظهار امیدواری کرده که هرچه زودتر در این بخشنامه تجدید نظر شود.
همچنین براساس مطالب مندرج در این هفته نامه، گفتگوهایی میان نهادهای مدنی پزشکان و وزارت بهداشت برای تغییر یا لغو این بخشنامه به دلیل بها ندادن به تشخیص پزشک و خواست بیمار و نبودن امکانات و فرهنگ زایمان بدون درد در ایران در جریان است.
در 18 اردیبهشت ماه امسال، دکتر اکبری، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی بخشنامه ای موارد انجام عمل سزارین را به شدت محدود و در پاره ای از موارد ممنوع کرد. براساس این بخشنامه درصورتی که بیش از 25 درصد کل زایمانهای انجام شده در یک بیمارستان، به روش سزارین باشد، پرداخت بیمه های آن بیمارستان قطع خواهد شد.
Source

posted by mernoosh on: 03/05/05
لطفا اين لينگ را نگاه گنيد. يگ گزارش عالي از ورود شيرين عبادي به تهران http://z8un.com/


لطفا اين لينگ را نگاه گنيد. يگ گزارش

عالي از ورود شيرين عبادي به تهران

http://z8un.com/
posted by admin on: 03/05/05
پيشنهاد معادلهايي براي فمينيسم

يک سايت اينترنتي که در حوزه معادل سازي فارسي براي واژه هاي خارجي فعاليت مي کند پيشنهاد داد به جاي واژه فمينيسم از کلمه "زادزن" و معادل واژه فمينيست کلمات "زادزنگرا" يا "زادزن باور" به کار
برده شود.
گردانندگان اين سايت همچنين واژه هاي "زادزنگرايي" يا "زادزنباوري" را نيز به عنوان معادل واژه فمينيسم پيشنهاد داده اند.
با وجود اينکه تا کنون معادلهايي چون "زن گرايي" و "زن وري" براي فمينيسم پيشنهاد شده است اما اين معادلها هيچگاه کاربرد وسيعي پيدا نکرده است.
همچنين مخالفان انديشه فمينيستي در ايران اصطلاح "زن سالاري" را به جاي آن به کار مي برند که ترجمه اي کاملا مغرضانه و نادقيق است.
براي اطلاع يافتن از دلايل پيشنهاد دهندگان معادلهاي ياد شده و شرکت در بحثهاي مربوط به اين موضوع اينجا را کليک کنيد.

Source

 Post a Comment 
1 2 3 4 5 6 7 8 Next  
 









 
      | Feedback | Join Us | Write For irandokt | Editorial Policy Contact | Press Room | About irandokt | 
Iran-Dokht

©2002 All rights reserved
Contact irandokht